Σάββατο 8 Ιουνίου 2013

Έπρεπε να έρθει η κρίση για να στηρίξουν οι Έλληνες τους… Έλληνες!

Τι δείχνει έρευνα για τις καταναλωτικές συνήθειες, την ώρα που τα νοικοκυριά κόβουν απ’ όπου βρουν για να τα βγάλουν πέρα…



• Συνεχώς μειούμενο βαίνει το εισόδημα των καταναλωτών, η πλειοψηφία των οποίων είναι πλέον για τα καλά κάτω από τα όρια της φτώχειας και ψάχνουν πολλούς και διάφορους τρόπους για να μειώσουν ακόμη περισσότερο το κόστος ζωής, κάνοντας στροφή κυρίως στα ελληνικά προϊόντα, ιδιωτικής ετικέτας.
Είναι χαρακτηριστικό, ότι μεσούσης της κρίσης, οι καταναλωτές έχουν χάσει πολύ μεγάλο μέρος του εισοδήματός τους, με αποτέλεσμα να έχουν αλλάξει συνήθειες και να στρέφονται σε προϊόντα, που είναι πρώτα φθηνά και μετά ποιοτικά! Παράλληλα, δαπανούν περισσότερα για τα θεωρούμενα ως «απολύτως απαραίτητα» (διατροφή, στέγαση) και περικόπτουν «ελαστικές δαπάνες» (ένδυση - υπόδηση, εστιατόρια, ξενοδοχεία, κ.λπ.).

Τα ελληνικά…
Σύμφωνα με σχετική έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και του ΑΕΙ Δυτ. Μακεδονίας, οι Έλληνες δείχνουν πλέον σαφή προτίμηση στα ελληνικά προϊόντα, τα οποία συνδέουν με την στήριξη της ελληνικής οικονομίας και τη μείωση της ανεργίας.
Έτσι, 7 στους 10 προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα, ενώ 9 στους 10 όταν βρεθούν μπροστά στο ράφι του σούπερ μάρκετ, επιλέγουν το ελληνικό από το εισαγόμενο. Παράλληλα, μεγαλώνει το κίνημα υπέρ των Ελλήνων παραγωγών, καθώς τα προϊόντα τους θεωρούνται πιο ποιοτικά και βέβαια πιο προσιτά στις τιμές, απ’ ότι τα εισαγόμενα.

Η ευκαιρία…
Γίνεται αντιληπτό, πως παρουσιάζεται μια σημαντική ευκαιρία στους Έλληνες παραγωγούς για αύξηση των πωλήσεων στα προϊόντα τους.
Επίσης είναι φανερό, πως η τάση των καταναλωτών για ποιοτικά προϊόντα εξηγεί και την αύξηση της καλλιέργειας των κήπων στα σπίτια, είτε των πόλεων, είτε των χωριών. Το αποτέλεσμα όλων αυτών είναι να εξοικονομούν τα νοικοκυριά κάποια χρήματα, τα οποία είναι πολύτιμα, καθώς πηγαίνουν για την κάλυψη άλλων αναγκών.
Να σημειωθεί, πως σχεδόν οι μισοί Έλληνες προτιμούν τα ντόπια προϊόντα από την αρχή της κρίσης και το 95% επιθυμεί να υπάρχει επίσημο σήμα για τα προϊόντα ελληνικής προέλευσης και να αναγράφεται καθαρά η χώρα προέλευσης, ενώ θέλει να βλέπει περισσότερα ελληνικά προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές σε ποσοστό 57% θεωρούν ότι τα ελληνικά προϊόντα προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια, ενώ 6 στους 10 υποστηρίζουν ότι έχουν καλύτερη ποιότητα. Το 94% απαντά πως θα συνεχίσει να αγοράζει «ελληνικά» και στο μέλλον, ενώ 88% επισημαίνει ότι επιλέγοντας ντόπιους παραγωγούς, στηρίζει την ελληνική οικονομία.

Σημαντική μείωση…
Ένας από τους λόγους για αυτή τη στροφή –που θεωρούνταν αδιανόητη λίγα χρόνια πριν-, είναι και η συνεχής μείωση του εισοδήματος των νοικοκυριών. Σύμφωνα με χθεσινά στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ., η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών έχει μειωθεί κατά 10,8% (τα στοιχεία αφορούν το 2011 και συγκρίνονται με το 2010).
Το μεγαλύτερο μερίδιο των δαπανών του μέσου προϋπολογισμού των νοικοκυριών αφορά στα είδη διατροφής (19,5%) και ακολουθούν μεταφορές (13,2%) και στέγαση (12,6%), ενώ οι υπηρεσίες της εκπαίδευσης αποτελούν το μικρότερο μερίδιο (3,5%).
Μεταξύ 2011 και 2010 παρατηρείται μεταβολή του καταναλωτικού προτύπου και, ειδικότερα, σημαντική μετατόπιση των δαπανών που αφορούν στην ένδυση - υπόδηση, διαρκή αγαθά, διάφορα αγαθά και υπηρεσίες, ξενοδοχεία, καφενεία και εστιατόρια, μεταφορές προς τις δαπάνες που αφορούν κυρίως στη διατροφή και τη στέγαση, δηλαδή τα βασικά.
***
Όπως είναι λογικό, η κατάσταση έχει επιδεινωθεί το 2012, ενώ παρά τις μικρές «ανάσες» που έχουν υπάρξει, και το 2013 τα νοικοκυριά κόβουν απ’ όπου μπορούν, μπας και καταφέρουν να… ορθοποδήσουν.
ΜΙΧ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ


ΠΗΓΗ: ΠΡΩΪΝΟΣ ΛΟΓΟΣ

Posted via DraftCraft app

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου